Zapraszamy wszystkich kandydatów do oddziału międzynarodowego do zapoznania się z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania dotyczące programy IB Diploma Programme.

Dyrektor Szkoły
Dariusz Bossowski

International Baccalaureate
Diploma Programme
Frequently Asked Questions

  1.  Co oznacza skrótowiec IB DP?

IB to skrócona nazwa matury międzynarodowej, która w języku angielskim brzmi International Baccalaureate. Jest też częścią nazwy organizacji IBO (International Baccalaureate Organization), która oferuje trzy międzynarodowe programy nauczania, realizowane w autoryzowanych szkołach tzw. IB World Schools. Te programy to: Priamary Years Programme, Middle Years Programme oraz Diploma Programme.  Stąd maturę międzynarodową nazywamy w skrócie IB DP.

  1. Dlaczego warto wybrać IB DP?

IB DP jest programem, który daje uczniom możliwość podejmowania samodzielnych decyzji w wielu ważnych kwestiach (np. wybór przedmiotów), uczy samodzielności (np. praca nad EE) oraz odpowiedzialności (np. wolontariat). Jest dużym atutem podczas rekrutacji na uczelnie wyższe, polskie i zagraniczne. W trakcie nauki uczeń doskonale opanowuje język angielski, rozwija  krytyczne myślenie, uczy umiejętności zarządzania własnym czasem.

  1. Czy program IB DP pokrywa się z polskim programem szkoły średniej?

Program matury międzynarodowej z założenia nie realizuje polskiej podstawy programowej. Wiele zagadnień może się pokrywać, ale omawia się je w sposób bardziej pogłębiony z naciskiem na umiejętności praktyczne.

  1. Ile przedmiotów może uczeń wybrać?

Należy wybrać 6 przedmiotów – po jednym z każdej grupy przedmiotowej (Jeśli szkoła nie oferuje przedmiotów z grupy 6., należy wybrać jeden dodatkowy przedmiot z pozostałych grup.) Wymagania IBO mówią o konieczności realizowania 3 przedmiotów podstawowych i trzech rozszerzonych (lub 2 podstawowych i 4 rozszerzonych).

  1. Czy z każdego przedmiotu uczeń zdaje maturę?

Egzamin maturalny uczeń zdaje z każdego z sześciu  realizowanych przez dwa lata przedmiotów na wybranym poziomie. Do tego należy doliczyć zaliczenie z TOK-u, wypracowanie godzin z CAS-u oraz napisanie Extended Essay.

  1. Czym się charakteryzują zajęcia lekcyjne w klasie IB?

Uczniowie uczą się w małych grupach (6-12 osób). Przewidzianych jest dużo zajęć praktycznych. Lekcje – z wyjątkiem języka polskiego i języka obcego (innego niż angielski) - prowadzone są w języku angielskim.

  1. Co się dzieje, jeżeli nie zbierze się wystarczająca liczba uczniów, aby utworzyć grupę?

W przypadku, gdy liczba uczniów wybierających dany przedmiot na określonym poziomie jest niewystarczająca, by utworzyć grupę, uczeń jest proszony o zmianę deklaracji wyboru przedmiotów.

  1.  Czy nauka w języku angielskim jest trudna?

Wydaje się, że w pewnym momencie przestaje uczniom IB DP robić różnicę, czy uczą się w języku angielskim czy polskim. Warto jednak zaznaczyć, że niewystarczająca znajomość języka znacznie utrudnia opanowanie materiału.

  1. Jak punktowana jest matura międzynarodowa?

W maturze międzynarodowej można uzyskać maksymalnie 45 punktów - po 7 punktów z każdego z 6 zdawanych przedmiotów oraz 3 punkty za wyniki z TOK-u i EE.

  1. Czy trudno jest uzyskać na maturze 7 punktów?

Uzyskanie najwyższego wyniku wymaga od ucznia nie tylko doskonałej znajomości materiału, również umiejętności wykazania się tą wiedzą w języku angielskim.

  1. Czy po IB DP  można dostać się na  wyższe uczelnie w Polsce?

Polskie uniwersytety uznają maturę IB DP na równi z polską maturą. Przeliczają wyniki egzaminu na procenty lub punkty.

  1. Ile czasu należy poświęcić na realizację CASu?

CAS należy realizować systematycznie przez okres minimum 18 miesięcy zaczynając od września roku pierwszego (klasa II). Wybrane aktywności powinny rozwijać ucznia w trzech sferach - kreatywności, aktywności fizycznej oraz pracy na rzecz społeczeństwa poprzez wolontariat. Z zajęć prowadzi się dziennik, w którym zapisuje się refleksje na temat przebiegu realizacji obranych aktywności.

  1. Kto może być supervisorem CAS-u?

Supervisorem CAS-u może być nauczyciel, trener siłowni lub osoba, której pomagamy w ramach wolontariatu. Musi wyrazić chęć pełnienia tej funkcji i nie może być spokrewniony z uczniem. Jego obowiązkiem jest monitorowanie podjętych przez ucznia działań i  uzupełnianie odpowiedniej dokumentacji.

  1. Jaki jest cel  CAS-u?

Celem podejmowanych w ramach CAS-u aktywności jest odkrywanie własnych zdolności i rozwijanie nowych umiejętności. Część tych zajęć można realizować w szkole w ramach sekcji sportowych lub zajęć pozalekcyjnych. Wolontariat wymaga zaangażowania się w sprawy lokalnej społeczności (praca na rzecz ludzi lub zwierząt).

  1. Czy dziennik musi być pisany na bieżąco?

Wskazane jest, aby dziennik był pisany regularnie. W trakcie realizacji programu supervisor CAS-u sprawdza systematyczność wpisów – zazwyczaj 3 razy w roku szkolnym. Inni nauczyciele nie mają wglądu do dziennika.

  1. Czy można prowadzić dziennik na YouTube?

Dziennik jest prowadzony w formie elektronicznej na specjalnie do tego przeznaczonej platformie, której częścią są standardowo wymagane przez IB dokumenty i kontrakty. Dziennik jest dokumentem, który może podlegać kontroli zewnętrznej.

  1. Czy CAS można realizować w czasie wakacji?

Aktywności w ramach CAS-u mogą być realizowane wyłącznie w roku szkolnym, równomiernie rozłożone na okres dwóch lat.

  1. Czy CAS jest niezbędny do zaliczenia IB DP?

Zaliczenie CAS-u jest obowiązkowe i stanowi warunek dopuszczenia do sesji egzaminacyjnej.

  1. Czy w programie IB przewidziane jest wychowanie fizyczne?

Wychowanie fizyczne nie stanowi odrębnego przedmiotu, ale realizowane jest w ramach godzin CAS-u.

  1. Czego uczniowie uczą się na zajęciach TOK-u?

TOK opiera się na czterech sposobach zdobywania wiedzy (zmysły, rozumowanie logiczne, emocje oraz język) oraz sześciu obszarach wiedzy (matematyka, historia, sztuka, przedmioty przyrodnicze, przedmioty humanistyczne oraz etyka). Uczeń poznaje wzajemne relacje między tymi obszarami. Poza tym uczy się krytycznego myślenia.

  1.  Na czym polega zaliczenie TOK-u?

TOK jest przedmiotem opartym na dwóch elementach zaliczeniowych. Należy napisać esej na jeden z sześciu zaproponowanych przez IBO tematów. Pracę tę sprawdza i ocenia egzaminator zewnętrzny. Kolejną częścią zaliczenia jest prezentacja, którą przygotowuje się w grupach 1-3 – osobowych na temat wybrany przez ucznia. Praca jest oceniana przez nauczyciela, ale wystąpienie jest nagrywane w celu ewentualnej weryfikacji przez IBO.

  1. Co to jest EE?

EE to skrótowiec od Extended Essay – jest to rodzaj pracy badawczej, pisanej w języku angielskim (praca z języka polskiego lub  języka obcego innego niż angielski  ). Esej powinien liczyć około 4000 słów (około 10 stron A4). Uczeń sam wybiera przedmiot i temat, ale pracę pisze pod nadzorem promotora (nauczyciel tego przedmiotu), który służy pomocą i radą na każdym etapie pisania eseju, w zakresie merytorycznym i organizacyjnym.

  1.  Do jakiego stopnia temat EE jest dowolny ?

Temat eseju jest dowolny, ale uczeń jest zobowiązany wybrać zagadnienie, które nie wykracza poza ramy przedmiotu, np. EE z języka angielskiego może dotyczyć językoznawstwa, kultury lub literatury krajów anglojęzycznych.

  1.  Jakie są korzyści z napisania EE?

Extended Essay uczy pracy w systemie akademickim. Zmusza do stawiania tez, gromadzenia danych i ich analizy, pracy z materiałami źródłowymi czy też pisania pracy zgodnie ze standardami uniwersyteckimi. Uczy dobrej organizacji pracy. Podczas rekrutacji na uczelnie zagraniczne EE może stać się ważnym elementem personal statement (esej o sobie) bądź rozmowy kwalifikacyjnej.

  1. Czy IB DP pochłania dużo czasu?

Kluczem do sukcesu wydaje się dobra organizacja czasu, znajomość angielskiego  i umiejętności przyswajania materiału.

  1. Czy uczeń jest w stanie pogodzić naukę w klasie IB DP  ze szkołą muzyczną?

Problemem może być dopasowanie obu planów zajęć. Należy pamiętać, że realizacja programu IB wymaga dużych nakładów pracy.

  1. Lepiej być dobrym uczniem w polskiej szkole czy przeciętnym uczniem IB?              

Zawsze warto być dobrym w tym, co się robi. W przypadku klasy IB należy  przede wszystkim szczerze odpowiedzieć sobie na pytanie, czy umiejętności językowe, które się posiada, pozwolą w pełni zaprezentować uczniowi jego wiedzę i negatywnie nie wpłyną na jego wyniki końcowe.

  1.  Czy można poprawiać maturę międzynarodową?

Uczeń może podejść do jednej sesji egzaminacyjnej i dwóch poprawek.

CAS - Creativity Activity Service czyli wszechstronny rozwój osobowości

CAS jest jednym z trzech podstawowych elementów IB DP  wraz z Extended Essay oraz Theory of Knowledge, który ma na celu rozwinięcie:

  • umysłu (Creativity)
  • sprawności fizycznej (Activity)
  • wrażliwość społecznej (Service)

By zaliczyć CAS uczeń:

  • odbywa wybrane przez siebie zajęcia twórcze
  • odbywa wybrane przez siebie zajęcia z zakresu wychowania fizycznego
  • odbywa wolontariat w wybranym przez siebie miejscu
  • prowadzi regularny zapis swoich odczuć i doznań oraz nowych umiejętności i doświadczeń wyniesionych z CAS-u               w formie pamiętnika na platformie ManageBac.

     Opiekę nad CAS-em sprawuje specjalnie przeszkolony nauczyciel CAS koordynator. Uczniowie powinni poświęcić CAS-owi średnio trzy godziny w tygodniu. Czas ten należy rozłożyć równo na trzy elementy omawianego przedmiotu: Creativity Activity & Service. Wszystkie aktywności powinny być wykonywane systematycznie. Najważniejszym elementem CAS-u jest CAS project, który musi trwać przynajmniej miesiąc i być odpowiedzią ucznia IB DP na potrzeby lokalnej społeczności.

Ogólna charakterystyka przedmiotu:

     Program CAS-u, jest specyficzny dla Matury Międzynarodowej. Zadania, jakie mają do wypełnienia uczniowie daleko wykraczają poza to, czego zwyczajowo oczekuje się od wychowanka w szkole. W programie IB duży nacisk kładzie się na twórcze działania, w obszarze których znajdują się miedzy innymi aktywności związane z kulturą i sztuką. Wymaga się od ucznia rozwijania jego własnych zainteresowań ale przede wszystkim stawiania sobie nowych wyzwań rozwojowych. Drugim ważnym komponentem CAS-u jest rozwój fizyczny, przez który rozumie się udział w wycieczkach turystycznych, czy wręcz ekspedycjach, zaangażowanie w imprezy sportowe, tworzenie własnych projektów sportowych, obozów, programów treningowych. Warto podkreślić, że szczególnie wysoko ceni się tu działania przekraczające charakter wyłącznie sportowy; dobrze, gdy są one ściśle sprzężone z wysiłkiem organizacyjnym czy pracą na rzecz wspólnoty. Ostatnim elementem jednakże równie istotnym co pozostałe jest wolontariat. Ma on na celu uwrażliwić młodzież na potrzeby innych ludzi, by poprzez przebyte doświadczenia lepiej poznawali siebie.

CAS     

     Warunkiem otrzymania dyplomu Matury Międzynarodowej, jest uczestnictwo w programie Creativity, Activity, Service, w ramach którego uczniowie doskonalą się w różnych pozaszkolnych umiejętnościach. Dbają o swoje zainteresowania artystyczne (Creativity), rozwój fizyczny (Activity) i aktywność społeczną (Service). Większość aktywności jest nadzorowana przez osobę pełnoletnią . Szkolny koordynator CAS ułatwia młodzieży znalezienie odpowiadających im form aktywności.

     Według założeń twórców programu IB, CAS ma wypełnić lukę w wychowaniu młodego człowieka powstałą w tradycyjnej szkole, w której kładzie się przede wszystkim nacisk na akademicki aspekt edukacji. Największe znaczenie ma bezpośredni kontakt z innymi ludźmi, nawiązywanie wzajemnych relacji, rozwój własnej osobowości. Młody człowiek musi zetknąć się z rzeczywistością, często różną od tej, w jakiej obraca się na co dzień, uczy się dawać siebie innym. Doświadczenia uzyskane w ramach CAS mają rozbudzać większą ciekawość świata, kształtować umiejętność pracy w grupie. Młodzież uczy się też samodzielności, obowiązkowości i niezależności w podejmowaniu decyzji.

Oto przykładowe formy aktywności podejmowane przez uczniów naszej szkoły:

Creativity – nauka fotografii, tańca, gry na instrumentach muzycznych, zajęcia teatralne, Odyseja Umysłu, twórcze zajęcia w świetlicach terapeutycznych dla osób z upośledzeniem umysłowym i inne.

Activity – różne zajęcia sportowe: koszykówka, siatkówka, sporty zimowe, żeglarstwo, jazda konna i inne.

Service - wolontariat w placówkach takich jak: domy dziecka, Dom Kombatanta, Ośrodek Opieki Całodobowej, świetlice terapeutyczne, pomoc w zajęciach hipoterapii, podczas obozów dla dzieci niepełnosprawnych.   

Music video for Abusement        

The aim is to show, that our city, Białystok, is not only the capital of "disco polo" music, but also other genres and young people are ambitious - want to achieve great things. It is also a huge help for the band, which does not have money to hire professionals. The whole team will learn from each other and we will gain new skills.

Learning Outcomes:

  1. Undertaking new challenges
  2. Planned and initiated activities
  3. Working collaboratively with others
  4. Show perseverance and commitment
  5. Engaged with issues of global importance
  6. Develop new skills

 

Watch the video

CAS HANDBOOK (PDF, 618 KB)

Strona Extended Essay